13 april 2012

Odlariver

Utanför fönstret är det kompaktgrått idag. Ändå: Någonstans kvittrar fåglar och man nästan ser hur snön smälter - kristall för kristall. Äntligen har vi haft flera dygn med plusgrader och jag vågar börjar tro att våren är här! Det finns fler tecken. Som att småfolket och jag inledde odlingssäsongen häromkvällen.

Jag: "Vad skulle ni vilja odla i sommar?"
Småfolk 1: "Gurka. Jag tycker bara om gurka."
Småfolk 2: "Tomater. Fast dem är jag allergisk mot... Kanske morötter. Och potatis."
Jag: "Hmm. Nånting mer? Hur sku det vara med bönor?"
Småfolket i kör: "Jaaa! Bönor" (Se där: Vi har ju faktiskt indoktrinerat dem med att läsa "Castor odlar" (bönor) i flera år nu...)

Sagt och gjort. Vi sökte oss mot plantskolan där småfolket gick igång och genomsökte hyllorna på allehanda trevliga fröpåsar, medan jag själv försökte styra upp det hela till en rimlig omfattning. Min akilleshäl är nämligen att jag är bra på att köpa frön och så dem, lite sämre på att skola om och riktigt illa brukar det kunna gå i det skede de små stackars gröngölingarna ska härdas. Men det är en annan historia...

Väl hemma blev det sårumba och nu pryder årets första förodlingsomgång det gula skåpet i vardagsrummet. Det första vi gör när vi vaknar är kollar hur mycket fröna har växt över natten, vilket hittills förstås inte är så mycket :) Och jag ler inombords när jag ser vår lilla brokiga samling med grällorange gräddförpackningar, tömda glasslådor och ett urgammalt fulgrönt plastdrivhus som plötsligt blivit föremål för sånt intresse och omsorg. Shabby. Not so chic. Men odlarivern materialiserad. Våren ÄR verkligen här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar