10 maj 2012

Food Inc

här en puff för en bra dokumentär om avigsidorna med "matindustrin" (som ju i sig är ett helt sjukt ord i sammanhanget). jag snubblade över den häromkvällen och fick vatten på min kvarn när det gäller fördelarna med småskaligt och lokalt och ekologiskt! reprisen går inkommande lördag 12.5 kl 12.35 på YLE1, annars kanske man kan leta fram den på nätet och ladda ner...

förvisso samma grundläggande fakta och filosofi som i Jonathan Safran Foers ÄTA DJUR och allt det Mats-Eric Nilsson skrivit i DÖDEN I GRYTAN, men de tål verkligen upprepas. och ju fler vi blir som frågar efter eller rättare sagt kräver (!) hållbar mat, desto bättre.

kanske invänder någon nu att "det där gäller ju USA och säkert har vi det bättre i Europa, speciellt i Skandinavien". tyvärr, jag är själv inte så säker längre. också här jagas lägsta pris och mesta vinst. också här är det stora bolag som spelar med större delen av matkakan. också här lever djur på små ytor och pumpas fulla med hormoner. också här besprutas grödor med sk. växtskyddsmedel som egentligen i klartext är gifter...

och oberoende, hur jag än vänder på steken, så kan jag inte bortse från att både min egen hälsa och miljön på jorden har fördel av att jag äter mindre, men bättre mat! så jag låter insikterna sjunka in och funderar vidare på hur vår familj ska ta ätandet till nästa nivå i hållbarhetstrappan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar