29 augusti 2013

Bussen är bäst!

Ibland har jag förmånen att få jobba på annan ort. Som jag tidigare låtit er förstå väljer jag då gärna att åka kollektivt, oftast buss. Inte bara av miljöskäl, utan främst av andra orsaker. Så ock idag.

När jag jobbade mest med undervisning kunde jag förbereda lektioner på bussen till jobbet och slappna av på vägen hem. Under en period av nattvak kändes det som ett smart drag att inte själv sitta bakom ratten - bussen blev istället ett sätt att få en liten tupplur. Medan jag skrev på min avhandling var bussen en plats för tankekartor och läsning av artiklar.

Idag har jag åkt tur och retur till Vasa för ett möte. Med buss. Jag har dessutom:

- läst dagstidningarna KP och ÖT
- läst möteshandlingar
- ringt ett viktigt samtal
- skissat en forskningsidé
- grovplanerat en kurs
- vilat en stund
- njutit av det sensommarfagra österbottniska landskapet

Det känns ytterst hållbart på det privata planet. Tidseffektivt, trots att resan tar en kvart längre per väg jämfört med om jag hade åkt egen bil. Dessutom ett riktigt bra miljöval, i all synnerhet som jag hade uppskattningsvis ett dussin medresenärer båda vägarna. Ekonomiskt fördelaktigt för min arbetsgivare blev det också; 39,60 € för en tur och retur (i jämförelse med kilometerersättningen för egen bil på cirka 90 €).

Som ni märker ser jag bara fördelar och inga nackdelar alls: Bussen är bäst! Länge leve bussen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar