21 februari 2015

Ekofasta 2015

Nu har fastetiden börjat och även detta år ägnar jag mig åt ekofasta.

Fastan är för mig en verkligt fin del av (det kristna) livet. Den har djupa rötter i religion och tradition, men tar samtidigt sikte på framtiden. Genom fasta har människor genom århundradena granskat - och förändrat - sitt förhållande till mat, miljö, medmänniskor, sig själva och till Gud. Fastan har gett växling mellan vardag och fest, mellan återhållsamhet och frosseri. Den har gett rytm och riktning och besinning åt den vanliga människans liv.

I vår tid är behovet av att lugna ner och förändra kanhända större än någonsin. Höghastighetskulturen sätter sina spår i oss, den lyfter oss upp till den snurrande ytan, får oss att glömma det klangrika djupet inom oss och skapar ibland bara ekande tomhet istället. Den fastnar i förljugna bilder, brusar av digital kommunikation och högteknologi, men glömmer att de verkliga banden mellan oss människor tar tid att skapa. Att relationer vävs över tid av många, långa och sköra trådar. Det som förr ansågs vara de stora synderna - högmod, girighet, frosseri och lättja - har blivit rumsrena, kanske till och med ett slags dygder. Runtomkring oss finns uppmaningarna att maximera, optimera, spendera! Att i någon mening ägna oss åt bröd och skådespel, istället för att vända blicken mot det som skaver i form av social orättvisa, miljöproblem eller förytligande.

Under fastan finns tid och rum för askes. Tid och rum att avstå, att välja annorlunda. Att förändra något i sin vardag för att skapa perspektiv och ta ut en ny riktning. Den som väljer att ekofasta kan välja att specifikt avstå från något som belastar Moder Jord. Min ekofasta detta år ägnar jag i första hand åt stillheten. Jag har valt att skära ner på eller helt avstå från tre vardagsvanor som varvar upp mig och istället bereda rum för några vanor som varvar ner. I mitt liv är nämligen tempot ofta nyckeln till både inre och yttre hållbarhet.

Till fastevanorna ska jag återkomma i inlägg de kommande veckorna. Tills dess vill jag bara uppmuntra dig som läser det här att reflektera över om det finns något behov av ekofasta i ditt liv och vad du i så fall kan tänka dig att fasta från!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar