12 maj 2015

Söta barn...

Hur mycket fick mina barn i sig idag? Hur sockertätt är vårt fredagsmys? Vilken kalasmeny blir det nästa gång någon fyller år i vår familj? Socker som substans eller som krydda?

Viktiga frågor, som snurrar i huvudet efter att ha sett dokumentären Söta barn i dagens Spotlight. Den är oroande, angelägen, informativ - och verkligen sevärd! Även om jag länge redan försökt reducera mängden socker i mitt och hela familjens liv, blev dokumentären en extra puff att fortsätta i samma riktning. Dags att höja den sockerfria ribban lite till. Våga vara krånglig mamma i affären. Vilja vara kreativ mamma i köket.

Om det söta är "gift" för våra kroppar - och det är det! - finns det nämligen inte någon enda anledning att mata våra barn och oss själva med färdiga produkter sprängfyllda med sötningsmedel... Det finns ingen orsak alls att låta fest och mys och gemenskap bli förknippat med sött. Tvärtom! Jag vill att mina barn och jag själv ska förknippa Det Goda Livet med något deras kroppar mår bra av. Rena råvaror, äkta smaker, näring för kroppen.

Ah, ut och laborera i köket! Upp till osockrad kamp för det sötaste vi har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar