7 januari 2018

Önskelista 2018

Så snabbt det gick, slutet av år 2017! Mina novemberveckor fylldes av forskning och familjeliv, december toppades av ett alldeles fantastiskt seminarium med forskarnätverket SIRENE. Sedan var det vips julledighet och dags för verklig vila. Det var åtminstone tanken...  fast det kom en massa annat emellan :) Och så ett nytt år och nya möjligheter!

Nyår inbjuder till förväntningar och förhoppningar. Själv tycker jag om känslan av ett avslut och en ny början. Vissa saker vill jag lämna bakom mig, vissa saker vill jag ta in i mitt liv. Under fjolåret var det mest bara bra saker i mitt liv. Positiva förändringar som gav energi, glädje, tilltro. Det är inte mycket jag vill lämna bakom mig. Möjligen lite för mycket jobb och lite för lite återhämtning, fast jag fann den bästa balansen på många år. Möjligen lite för många prylar i våra skrubbar och skåp, trots rensningsförsök. Möjligen en och annan energicirkel som fortfarande sipprar och borde slutas.

Men fortfarande är det ett och annat jag vill lägga till i mitt liv. Jag önskar mig mera motion och tid i naturen. Jag önskar mig fler stunder av stillhet. Jag önskar mig ännu mera vegetarisk kost. Jag önskar mig lite större förmåga att "släppa och gå vidare" och klokskap att sätta min kraft på rätt saker. I övrigt är jag ganska ok med hur jag är och hur jag har det just nu.

Om jag höjer blicken och tittar ut över världen blir det snabbt en längre önskelista. Det är många pusselbitar som verkar ligga på fel plats fortfarande. Jag önskar väldigt mycket mera jämlikhet mellan människor. Mera global rättvisa. Mera tolerans i fråga om språk, kultur, religion, kön... både lokalt och globalt. Mera, mycket mera, fred. Mera helhetstänkande och insikt om att vi bara har en enda Jord och behöver ta vara på den. Nu genast! Mera måttfullhet och mera ödmjukhet. Mera humor och värme. Mera kärlek. Bara för att nu nämna några punkter.

Världen är halvfärdig. Det är väl som det ska. Men jag önskar att 2018 ska bli året då fler av oss känner att vi hittat vår plats i livet och att vi drar våra strån till hållbarhetsstacken, i stort och i smått. Året då vi gnor på för fred och frihet, för respekt och tolerans, för en renare natur, för en bromsning av klimatförändringen, för ett grönare och skönare liv. Varken mer eller mindre.

Och jag önskar att 2018 blir det år då fler verkligen tar till sig Margaret Meads ord:

Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world; indeed, it's the only thing that ever has. Margaret Mead
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/margaret_mead_100502
"Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world: indeed, it is the only thing that ever has."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar