12 juni 2012

Odlardygn

igårkväll var jag med vårt ekomarthagäng på talko på Aspegrens trädgård. vi försöker ju få till en självförsörjande helhet på våra 20 kvadratmeter odlingslott och nu har det mesta kommit i jorden: bönor av allehanda slag, kålplantor, tomater, äggplanta, potatis och rotfrukter, kryddor... och de smultronplantor vi ärvde av förra odlarna blommar nu näpet! igår gjorde vi en halvsvajig böntunnel av vide, som störbönorna småningom ska få klättra på och barnen springa genom.

varje gång vi träffas lär jag mej nya odlarknep. igår var det att avhärdningen från fönsterbrädet till utelivet kan underlättas väsentligt genom att helt enkelt bara förse de små förodlade plantliven med odlingsväv. inget vaktande av timmar och minuter, inget flyttande fram och tillbaka mellan sol och halvskugga, eller in och ut... bara ut i friska luften och odlingsväv över. hur kan jag ha missat det odlarknepet förut? det låter ju så självklart när man hör det!

idag ska så mina kålplantor (grön och violett grönkål, samt broccoli) ut i djupsängen och föres med odlingsväv. mina späda tagetes vågar jag mej på att föra raka spåret ut i trädgårdslandet och luktärterna ska jag staga upp mot uthusväggen. med duk över! den odlingsram som familjen samfällt snickrade ihop i helgen ska bli hemvist åt squash och bönor på höjden. fast först måste jorden grävas och varvas med både kompost och gödsel.

har jag ork och tid ska jag hämta en libbsticka, lite chokladmynta och backtimjan, samt en orange blomma jag inte vet namnet på från mina odlarvänner och därmed öka mångfalden i trädgården här hemma, både i färg och form och doft.

ja, ni hör... det kan bli ett odlardygn utan like. och jag gillar. skarpt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar