20 november 2012

Varannan vegetarisk?

vi har i familjen under olika perioder försökt oss på att införa fler vegetariska rätter på menyn. dock med varierande framgång. nu är jag på hugget igen - av flera skäl. här följer de viktigaste:

1. hälsan: jag behöver äta ännu mera grönsaker för att må bra!
2. klimatet: kött kräver resurser och genererar mycket koldioxid per portion jämfört med vegetarisk mat.
3. vattenförsörjningen: samma mängd vatten går åt för att odla ett kg gröda som mat som för ett kg gröda som foder. om jag äter kött tillkommer allt det vatten djuret ska ha...
4. för att maten ska räcka till alla på klotet: samma princip som ovan gäller också för andra "produktionsresurser" såsom mark, arbetsinsats, maskinparker etc... om alla ska ha kött i stora mängder räcker jordklotet inte till.
5. någon form av etisk/moraliska skäl.

låt mej förklara. visst bidrar det att jag aldrig varit någon stor köttfantast och att jag ofta tycker vegetariska rätter är både goda och sådär lagom mättande. men de största impulserna i vegetarisk riktning kommer denna höst från en film och en bok.

först var det Katja Gauriloffs omskakande dokumentär SÄILÖTTYJÄ UNELMIA (ungefär konserverade drömmar) som behandlar matindustrins mer oglamorösa sidor. den hade premiär i början av året och vi såg den häromveckan. den var grym, tankeväckande, informativ. synliggjorde både miljö och människor och djur i en matindustri som tappat bort respekten.

sedan blev det Jonathan Safran Foers välskrivna och upprörande reportagebok ÄTA DJUR. nånstans ekar ett stilla "rör inte min kompis" (som det hette på 80-talet), nånstans gnager insikten om att dagens köttindustri inte riktigt håller måttet. se och läs själva vid tillfälle!


just denna vecka står det därför kikärtsbiff, linssoppa, grönkålspaj, rödbetsbiff och rotsakssoppa på menyn. dessutom äter jag råkost (på varor som är i säsong) till de flesta måltider. fanatisk kommer jag inte att bli - jag tror att det är riktningen som är den viktiga. det blir älgstek, ekologisk metwurst och nötfärs ibland. små och stora får njuta av korv och franska.

men varannan vegetarisk - kan inte det vara nåt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar