14 januari 2013

Utvärdering: syrabasbalans

kom plötsligt på att jag aldrig återkom med någon utvärdering av mitt lilla experiment kring syrabasbalans i oktober/november. alltså är det dags nu.

jag får lov att erkänna att det hela faktiskt fungerade över förväntan. åtminstone de första veckorna. omedelbara och märkbara effekter av förändringen var att jag både kände mej piggare och hade mindre blodsockersvaj och sötsug. vackert så! att mina handeksem försvann för en tid kan eventuellt också ha haft med projektet att göra. det är svårt att veta säkert. jag var ju inte helt strikt med kosten och försökte istället skapa ett helhetstänkande när det gällde kost, motion, sömn och stress. (det sistnämnda var nog den största utmaningen.) vilken aspekt som hade störst effekt på helheten är svårt att bedöma. kanske inverkar pH verkligen på cellernas förutsättningar att göra ett gott jobb i vår kropp, trots allt?

med adventstidens alla glöggmys och långhelgernas trivsamma kalasande kom dock hela experimentet på skam, så nu är jag taggad att göra en omstart. jag har bläddrat i mina raw food-böcker för att få inspiration, peppat mej genom samtal med andra likasinnade, samt gjort upp en enkel meny att följa i vardagen. vidare har jag bestämt mej för att fokusera på de gånger jag gör "ett bättre val", snarare än på de tillfällen jag eventuellt avviker från planen. det hela ska inte göra vardagen krångligare, utan vara något som ger energi och stöder mitt välmående.

sammanfattningsvis: det ligger nånting i detta med syrabasbalansen. oklart vad. men huvudsaken är förstås att kroppen vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar