10 februari 2013

Dags för ekofasta!

på tisdagen går vi in i fastan. fyrtio dagar av förberedelse inför påsk, fyrtio dagar till minne av de frestelser Jesus utsattes för, fyrtio dagar att skifta perspektiv.

fastetiden är ju en urgammal och vacker tradition inom kristenheten. många har tolkat den som en tid att avstå eget överflöd till förmån för dem som har det sämre ställt. att göra något som kommer andra till glädje. det förutsätter naturligtvis att den som fastar har en form av överflöd hon kan avstå från. det tror jag att de flesta av oss har.

för oss - som just nu lever i ett överflödssamhälle utan dess like - är fastan säkert mer angelägen än någonsin. överflödet drabbar oss i så många former: som information, underhållning, överkonsumtion, stress, kost vi mår dåligt av, prestationsångest och ytlighet... det finns så mycket i vårt samhälle som distraherar oss och gör det svårare att leva Ett Gott Liv. i vid bemärkelse.

påskfastan behöver därför nödvändigtvis inte alls beröra mat, den kan lika gärna gälla något annat som det liksom vill bli för mycket av. något annat som skingrar mitt fokus, får mej att glömma det som är viktigt. något som för mej i "fel" riktning i mitt liv. i dagens läge kan fastan också handla om mitt förhållande till miljön; hur jag hanterar naturens resurser, hur jag lever så att det finns en välmående Moder Jord också för kommande generationer. för alla som ivrar för hållbar livsstil kan fastan därför lämpligen ske i form av en ekofasta. då försöker man göra miljövänliga val, samtidigt som stillhet och måttfullhet får ta extra mycket plats i ens liv.

för egen del ska jag använda de närmaste dagarna till att slutgiltigt bestämma mej för vad min ekofasta detta år ska gå ut på. jag tror att det är viktigt att den gäller både kroppen och knoppen. att den leder till både inre eftertanke och yttre manifestation. och att den i någon form kommer någon annan till glädje.

inspiration och uppmuntran hittas från och med tisdag 12.2 här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar