22 februari 2014

Sportlovslängtan

Äntligen! Dags för nio lediga dagar! Som jag längtat... Nu är det dags för mycket familj, mycket sömn, mycket frisk luft, mycket rörelse och mycket "göra ingenting". Typ stirra på elden i spisen, dricka te, i allsköns ro läsa en roman.

Dessutom ska jag ge min kropp en chans att bygga upp sig igen efter en hektisk period på jobbet. Stress sätter ju sig i kroppen på många sätt. För min del märker jag tydligt hur stressen lakar ur mig: jag bränner liksom upp mina förråd av mineraler och vitaminer och blir sedan matt och slut för minsta lilla. Nu behöver jag rensa ut stressens biprodukter - alltså ge kroppen sånt som renar och sedan bygga upp bufferten igen - alltså ge kroppen sånt som reparerar och skapar nya reserver.

Och det gör jag (förstås) med Bra Mat. För det första minskar jag belastningen: minimalt med socker, inget vitt mjöl, ytterst lite kaffe, bara små mängder rött kött. Istället ökar jag på med massor av grönsaker, frukt och bär, nötter, mandlar och frön. Jag äter mycket vegetariskt, men också fisk och lite kyckling och kött. Jag dricker favoriten citronvatten med ingefära, kanel och kardemumma, och dessutom olika teer med utrensande och lugnande örter. Slow och simple food, alltså.

Jag ska också unna mig en digital vila, så det blir tyst på bloggen en tid. Jag vill låta mängden intryck minska och jag vill låta tempot gå ner. Det bli mer kanske lov än sport detta år, men långsamt leder också någonstans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar