26 januari 2015

En helt vanlig måndag...

Med lämna och hämta och barn som ska skrinna och simma och jobb med mejl och samtal och förberedelser och bokskrivande och kvällsmat och Fin Kusin på kärt överraskningbesök och snöskottning och barnens aktiviteter och lite uppköp och kvällsmål och disk och nattning...

Sen sitter jag här i lugnet med min kopp kamomillte och en god bok (just nu Minkriket av Karin Erlandsson) och slappnar av en stund och allt är gott och vardagslyckan bor äntligen, verkligen, i de små tingen. Och just idag var jag väl ingen grön aktivist, men jag var en rimligt medveten mamma som i alla fall valde ekologisk mjölk och sorterade mina sopor. Och det blev ingen köttfri måndag, men åtminstone några rekologiska grönsaker till middagen.

Och stjärnorna gnistrar och glimmar ändå bortom det snöblandade regn som faller. Och evigheten bor faktiskt mitt i vanligheten. Och det finns femtio nyanser av grönt liv en helt vanlig måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar