12 januari 2015

Gott Grönt År!

Kära läsare, hoppas ni har haft en fin jul- och nyårsledighet! Själv har jag vilat från alla plikter och istället slappat med familjen, varit social med släkten, njutit av film och litteratur. Sovit länge om morgnarna. Promenerat mycket och skidat lite. Kopplat ner från det digitala - därav bloggpausen.

Årsskiften är ypperliga tillfällen för grönt bokslut. Jag som tycker om summeringar och listor samlar mina plus och minus från året som gick. Väger och mäter. Ser att vi och jag förflyttat oss ytterligare några steg i hållbar riktning.

Vi har saktat ner och jobbat ännu lite mindre än förr. Och less är verkligen more i det avseendet! Mindre stress är mer livskvalitet. Mindre jobb är mer fritid. Mindre inkomster är mindre utgifter. Vi har rest mindre, oftare låtit bilen stå, sparat energi och vatten. Vi har tillbringat mer tid i skog och mark. Samtidigt har vi odlat mer och ätit bättre mat, både egenodlat och närproducerat inom REKO. Vi har ökat andelen vegetariskt och barnen har på allvar börjat uppskatta sådant som linssoppa och falafel, så nu ser jag en ljusnande vegetarisk framtid för hela familjen! Vi har samtalat mycket om hur vi kan göra små bra saker i vardagen, vi har mött många likasinnade, vi har funnit nya vänner som bidragit med omställningsinspiration.

Själv har jag gjort några viktiga förändringar med positiva konsekvenser för hälsan, varav den största handlar om kosten. Genom att undvika gluten och minska på kaffe och vitt socker har jag först rensat kroppen från onödig belastning och sen kunnat fylla på med bra näring istället. Jag har hittat en bättre balans mellan ansträngning och vila, lärt mig känna igen det som stärker den självläkande förmågan. Återhämtningen tar förvisso tid, men den pågår stadigt hela tiden och blir snabbare dag för dag. Som ett tuffande litet ånglok som håller på att få upp farten igen. Jag har dessutom förändrat en del vanor. Jag har handlat ännu mindre kläder, väskor och accessoarer. Jag har lånat ännu mer på biblioteket. Jag har oftare tänkt FairTrade. Jag har förskjutit fokus från det materiella till det immateriella. Jag har blivit stärkt i mina gröna värderingar och min gröna kunskap.

Men: Nytt år, nya möjligheter. Jag önskar att 2015 ska få bli ett år med stark kropp, lugnt sinne och öppet hjärta. Ett år fyllt av inspiration och lärdomar, medkänsla och hopp - i smått och i stort och framför allt i grönt. Med kraft och mod att arbeta för hållbarhetsfrågorna också utanför den egna vardagen. Jag vill bygga växthus för tomater och tankar! Och jag tänker förstås fortsätta dela mina erfarenheter av Det Gröna Livet med er läsare här på bloggen, så stay tuned :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar