13 december 2015

Dagen efter Paris

Igår var det definitivt skumpaläge: världens ledare beslöt sig för att rädda planeten! Hemma hos oss har vi de senaste veckorna febrigt följt rapporteringen från klimattoppmötet, vi har hållit tummarna och korsat fingrarna. Igår andades vi äntligen ut - det blev ett avtal, ett hyfsat bra avtal, till slut!
Precis som alla skriver: det här avtalet är historiskt, en vändpunkt. Det är första gången i historien såhär många länder kan enas om ett mål av denna kaliber. Temperaturhöjningen ska hållas rejält under två grader, helst under en och en halv. Vi ska samla alla resurser för att minska utsläppen av växthusgaser, vi ska ställa om till annan typ av energi. Och de flesta ser väl då framför sig en fossilfri framtid, hoppas jag. Vi ska också arbeta för biodiversitet och resilienta ekosystem. Bland annat.
Själv tänker jag att avtalet är fantastiskt. En milstolpe värd att fira. Jag vill verkligen att vi ska nå målet, alternativet att inte göra det ter sig alltför skrämmande. Men jag funderar på hur vi vanliga människor kan bidra till att målet nås. Hur kan jag som gräsrot göra mitt eget liv klimatsmart? Hur kan jag bidra till att lokalsamhället ställer om? Vad betyder egentligen klimatneutraliteten, hållbarheten och motståndskraften i praktiken? Jag hoppas att expertsvaren på dessa frågor snabbt når oss och hjälper oss att förändra våra liv i rätt riktning.
Just idag vill jag ändå lyfta upp fyra områden där du och jag med relativt små insatser verkligen kan göra en skillnad. Var och en av förändringarna kan tyckas liten, men när den multipliceras med hundra, tusen eller en miljon... Då händer det saker på riktigt!
1. Energiförbrukning: vi kan köpa grön el, sänka inomhustemperaturen, installera luftvärmepump, släcka lampor och spara på varmvatten
2. Mat: vi kan äta mera vegetariskt, närproducerat och egenodlat - och se till att det blir mindre matsvinn...
3. Transporter: vi kan gå, cykla, åka kollektivt, minimera flygandet och bilandet
4. Konsumtion: vi kan införa köpstopp, satsa på secondhand och återbruk, välja ekologiskt, köpa tjänster iställetför varor, köpa lokalproducerat, föredra rättvisemärkt...
Frågan är dock om detta räcker... Någonting säger mig att vi inte kommer kunna äta den här kakan och ha den kvar. Vi kommer behöva ställa om, lära oss leva på ett annat sätt. Kanske byta ut ekonomismen mot planetarismen? Skippa den kapitalistiska hederskulturen (som Patrik Hagman så träffande kallar den) till förmån för något annat, bättre. Sluta låtsas som att det handlar bara om clean tech och gröna innovationer. Förstå att vi levar av moder jord. Att vi andas hennes luft och dricker hennes vatten.
Tänk om vi kunde transformeras så att vi såg hela helheten, snarare än de små delarna? Kanske kunde då omsorgen om naturen, djuren och varandra bli ledstjärna för våra handlingar? Kanske är det först då vi verkligen lever inom planetens gränser...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar