1 december 2015

Rädda klimatet - nu!

Vi vet ju alla att det är klimattoppmöte på gång i Paris. Viktigt, viktigt! Och visst är det värdefullt att världens ledare samstämmigt visar upp sig och talar om att det är dags att gå från ord till handling, att vi måste nå tvågradersmålet. Absolut! Ändå är jag lite rädd för tendensen att skjuta över ansvaret för klimatet på Någon Annan... För faktum är ju att det är BÅDE makthavarna OCH vanligt folk Som du och jag som måste göra något. Vi alla tillsammans måste förändras, om det ska bli en bestående och verkningsfull förändring.

Imorse (o)roade jag mig med att fylla i både www.klimatkontot.se och wwf:s fotavtrycksmätare. Jag har gjort dem båda förr och jag visste vartåt det lutar: också jag har en bit kvar att gå. Jag borde nämligen näst intill halvera mitt årliga Co2-utsläpp och mer än halvera mitt fotavtryck för att leva hållbart på riktigt.

Det finurliga med mätare av detta slag är ändå att de ger en vink om hur min egen livsstil faktiskt är kopplad till den större helheten. Att jag flyger x antal timmar mindre per år spelar faktiskt roll. Att jag äter övervägande vegetariskt likaså. Att vi som familj sänker inomhustemperaturen, sparar vatten och låter bli att inhandla senaste teknikprylarna, modeplaggen eller inredningsprylarna har verkligen betydelse!

Under de fem senaste åren har mina avtryck därför stadigt sjunkit, lite i taget. Det är uppmuntrande och sporrar till att fortsätta på den inslagna vägen. Varje gång jag gör testerna får jag en puff i rätt riktning. Testa gärna du med!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar