8 juni 2016

Växthusglädje

Veckorna går fort just nu! Det känns som att försommaren susar fram, även om stormvindarna ikväll påminner mer om höst. Allt växer så det knakar, både växter och ogräs, och jag hinner faktiskt inte riktigt med... Allra helst skulle jag bromsa tiden, låta dagarna lunka lite långsammare. Istället får jag så gott det går försöka fånga dem, se till att njuta lite extra av de där rofyllda stunderna jag har i det gröna.

Största glädjen just nu bjuder vårt växthus på. Jag fylls fortfarande av tacksamhet varje gång jag tittar ut och ser kupolen. Det känns nästan lite magiskt att den faktiskt står här på vår bakgård. I helgen lade S ett golv av betongplattor och det blev som ni ser superfint!

 

Ännu ska jag sätta kantstenar, så att odlingsbäddarna inte rasar, men sedan börjar växthuset vara så gott som färdigt inrett. Växer bra gör det ju redan. I min improviserade varmbänk kan vi nu skörda både basilika, mangold och sallat. Jag tror gott att jag kunde ha startat den ännu tidigare och fått en bra skörd redan i början av maj. Det får bli en lärdom att bära med till nästa odlingsår!

 

Tomaterna växer också fint. Vi satte tolv plantor, fyra sorter, och den mängden borde ge såpass stor skörd att vi kan ta tillvara en del av skörden med tanke på vintersäsongen. Nu i helgen tjuvade vi de plantor som ska tjuvas och satte vedaska som näring. Gräsklipp lär vara bra för tomater, så det ska vi strössla i bänkarna så småningom.

 

Gurkplantorna är på gång, men skulle behöva mer värme för att riktigt frodas.

 

So far so good, alltså. Det är en glädje att ta sin dagliga runda till växthuset och titta till växterna, vattna en skvätt och knycka upp lite ogräs. Kanske blir det någon paprikaplanta och chiliplanta också när sommaren tar fart på allvar. Och möjligen en vinranka. Sedan föreställer jag mig att det äntligen är dags att bara njuta - kanske i hänggungan Hanging Egg, som jag drömmer om att rigga upp i nocken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar