5 juni 2016

Samtal om livet

Häromsistens hade Simon och jag besök av journalisten Ann-Sophie Sandström, som gör programmet Samtal om livet för Radio Vega. Hon ville göra ett avsnitt om oss och vår "aktivism" och det blev en lång session i soffhörnan här i vårt vardagsrum. Vi kom att tala om både det ljusa och det mörka i tillvaron, om det fantastiska i att som människa vara betydelselös och betydelsefull på samma gång, om engagemanget och om tröttheten... Det blev verkligen ett samtal om hela livet, inte alls bara om vårt gemensamma engagemang i hållbarhetsfrågor.

Jag är oerhört fascinerad av hur Ann-Sophie fick oss att klä våra tankar och känslor i ord, hur hon skapade en atmosfär där det var naturligt att tala också om det utmanande och bräckliga i tillvaron. Det som vi vanligtvis kanske inte ventilerar offentligt, men som så många ändå kan känna igen sig i. Av lyssnarreaktionerna att döma är det nämligen många av oss går runt och bär på känslighet och förändringslängtan, tankar om Det Goda Livet och drömmar om en grönare värld!

Icke minst är jag imponerad av hur Ann-Sophie lyckades med konststycket att klippa ner alla de där spretiga samtalstimmarna till en sammanhängande helhet som faktiskt har en röd tråd ;) I etern framträder nu för mig själv en berättelse där den inre och den yttre hållbarheten vävs av samma tråd. Den ena finns inte utan den andra. Och i mitt (våra) liv pågår arbetet med dem båda, ständigt. Vi blir aldrig färdiga och det är som det ska, eftersom livet är mera process än produkt.

PS. Om du vill lyssna, så hittar du programmet här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar