3 maj 2017

Förtjusande förändringsfilmer, anyone?

Mycket på jobbet = mindre tid för bloggande... Såhär är det väl alltid i april - det är massor som ska göras innan terminen är slut. Och det är som det ska. Mellan varven har jag tack och lov ändå fått möjlighet att se ett par fina filmer:



A Quest for Meaning är glädjerik och sporrande! Den ger tillförsikt: vi är faktiskt många som vill skapa nya berättelser om hur livet kan levas, hållbart, på det här klotet. Den ger impulser till att själv fortsätta förändras och förändra, envetet och oförtrutet. Bara en sån sak!



Tomorrow (som den engelska titeln lyder) är så otroligt inspirerande, så lagom mycket krassa fakta och så otroligt många goda exempel på den förändring som redan pågår runt om i världen! Den är dessutom smart uppbyggd rent berättartekniskt, och fotot är helt i min smak, pus att jag bara älskar den där franska accenten. Alla gånger sevärd!

Har du sett några bra filmer på det här temat? Tipsa mej gärna i så fall! Jag drömmer nämligen om att göra en sammanställning av alla hoppingivande hållbara stories som finns i filmväg just nu. Tänk om vi kunde bilda ett virtuellt filmsällskap? En gemenskap som bidrar till flödet av kulturella transformerande berättelser? En sida - "förtjusande förändringsfilmer" - dit man kunde söka sig för att hitta filmer som gör en peppad att ta de där stegen vidare i det egna tänket och den egna handlingsberedskapen? Jag har nyss öppnat ett Googledocs för ändamålet och utmanat en grupp studerande att lämna sina bidrag. Inom någon vecka ska jag dela med mej av deras filmtips. Ska ladda upp det inom några veckor, så stay tuned!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar