23 mars 2015

Cest (la vie)

En vanlig måndagmorgon klockan kvart i sju slår inspirationen till. Jag står där och nästanslänger skalet av den urpressade halva ekologiska citronen, men hejdar mej mitt i rörelsen. Att jag inte tänkt på det förr: Detta är ju inte skräp eller blivande kompost, detta är ju blivande cest, rivet citronskal!

Och så föds tanken om ännu ett tillvaratagande. Ännu ett husmorsknep, i all sin enkelhet. Att skala de ekologiska citronerna och få mängder av gyllene skalstrimlor att toppa morgondrycken, muffinsen, teblandningen (eller vad det nu kan tänkas bli) med. När de nu rest ända från Italien, när nu en ekoodlare satt tid och kärlek på sina träd, när vi nu betalt och burit hem dessa vackra gula från butiken. Att det ska vara mödan ännu mera värt...

När kvällen kommer är cesten för dagen nästan slut. Äldsta dottern vill ännu ha en kopp illgult kvällste med "de där citronskalen". Själv botar jag mitt halsont med lite skivad ingefära, pressad citron och några gulgula strimlor. Så enkelt och så gott!

C'est la vie!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar