21 mars 2016

Kefirverkstaden

Här ser ni min lilla kefirverkstad. Jag fick en kefirrot (i den gröna burken) av en kompis och nu tänkte jag sätta igång den. Lite ekologisk mjölk och rumsvärme ska vara allt som behövs. Efter ett dygn eller så är det bara att sila av vätskan och sätta Igång en ny sats av de "gryn" som blir kvar. En msk gryn till en deciliter mjölk är proportionerna.

Det känns spännande att så enkelt kunna tillverka en hälsosam dryck som innehåller massor av bra bakteriestammar och dessutom kostar bara en bråkdel av det man får betala för mjölksyrebakterierna i apotekets hyllor.

Kefiren ska vara bra för alla med känslig mage och lär särskilt hjälpa den som gått på antibiotika och därigenom kanske slagit ut de goda bakteriestammarna i tarmen. Den smakar lite syrligt, som bulgarisk yoghurt ungefär.

Nu står den här och jäser. Jag återkommer om någon dag med en rapport om hur experimentet avlöpt!

PS. I den lilla burken intill finns förresten en sprängtikka som sambon plockade igår. Den använder vi till te, som är fullt av antioxidanter. Chaga, som den också kallas, är en annan av mina favoritdrycker och det känns lite extra häftigt att nu för första gången ha tillgång till den utan dyra mellanhänder. Länge leve självförsörjningen :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar