27 maj 2013

Trädgårdsrus

jag har varit rätt osynlig på bloggen de senaste veckorna. det har i mångt och mycket med det vackra vädret att göra. all möjlig tid har tillbringats ute i trädgården.

med den otippade värmeböljan följer mångahanda uppgifter. mina små plantor är nu omskolade och befinner sig i drivhuset i väntan på att familjen ska få till ett riktigt växthus. tidsoptimismen har dock sina sidor... men vårt grönsaksland är sått, djupsängen likaså. potatislandet - årets nyhet - har tagit sin fulla form och de 44 små groddade knölarna har varsamt lagts ner i jorden. vi har gödslat med både ekologisk kodynga, algomin, kompost och vedaska i hopp om goda skördar.

gårdagen ägnades delvis åt att frigöra kungsängsliljor, pioner och klematis från kvickrotens härjningar. nu ser det riktigt prydligt ut (på sina håll) i min kära blomsterrabatt! dessutom har rabatten fått tillskott av riddarsporrar och dvärgiris som min generösa kollega hade i överflöd hemma hos sej. och fram sticker någonting jag tror kan vara astrantia, men helt säker är jag inte... detta år har jag dock lovat mej själv att inte övernitiskt rensa bort några tveksamheter, utan vänta och se och låta tiden skilja agnarna från vetet. under tiden har det varit läge att ta den fösta rundan med gräsklipparen och åter konstatera att handskuffaren var ett smart val både för miljön och för formen: en klippning motsvarar i stort sett en joggingtur vad gäller pulshöjning och svettmängd.

min kryddgård är i stand by på grund av allt gräs och ogräs som växer snabbt på annat håll, men i veckan som kommer hoppas jag ändå hinna gräva vidare och sätta ner några första nya plantor.

det är alltså trädgårdsrus i flera bemärkelser. intensivt och underbart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar