5 juni 2013

Äkta vara

medan försommaren drar fram ägnar jag mej åt allehanda trevligheter. bland annat förkovrar jag mej i örtkunskap. jag plockar nässlor och gör omelett. läser på i örtaboken och lär mej mer om nässlans fina egenskaper: den är rik på mineraler och klorofyll, bra för immunförsvar, motar trötthet i grind, stöder njurarnas arbete. en riktig dunderört, alltså. och därmed en favorit bland alla de lättillgängliga vilda växter som kan användas för att skapa hälsa (snarare än bota sjukdom).

kloka gumman får tidvis sällskap av kloka gubben (dvs han jag bor med). en eftermiddag på stugan plockas det granskott, som sätts på burk och blandas med ekologiskt socker. med spänning följer vi nu granskottssirapens tillkomst: vänder och skakar burken, ser till att den står soligt, förundras över processen. kanske kan vi nästa vinter ha vår egen lilla burk med hemgjord hostmedicin?

och jag känner mej förunderligt rik, så som mommo på sin tid, när jag gläntar på dörren till naturens eget skafferi. tänker att allt är så vist ordnat ändå. det gäller bara att söka kunskapen och odla klokskapen. naturen bjuder på äkta vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar