23 oktober 2013

Köttfritt liv?

Vad äter du om och när du avstår kött? Vilket är ditt bästa vegerecept? Har du något som kan tänkas gå hem hos barn under skolåldern? Vad tänker du om köttfri måndag? Eller vegetarianism i barnfamiljer?

Min egen mat i måndags blev havregröt till lunch på jobbet och lax med grönsaker till middag med familjen. Inget kött alltså, men inte helt vege ändå. Kött äter jag numera ett par gånger i veckan, ofta då ekologiskt lokalproducerat nötkött, men kyckling bara sporadiskt (av etiska skäl). Fast jag känner att det lutar mer och mer åt att köra helgrönt. Sen jag läste "Äta djur" känns det inte bra att ha före detta levande varelser på tallriken. Åtminstone inte sånt kött som kommer från stordrift på konventionella gårdar.
Dessutom tänker jag att vegetariskt ju är ett fantastiskt bra alternativ när det gäller att mätta många munnar på vårt klot. Om alla sju miljarder ska äta 100 gram kött vid varje måltid räcker betet sannolikt inte till och dessutom orsakar själva djurhållningen stora utsläpp av CO2. För att producera ett kg kött behövs tio kg spannmål. Låter det smart? Att äta vege är alltså att slippa krångla till matkedjan och gå omvägen via foder och djur. En form av frivillig enkelhet om man så vill.
Jag ifrågasätter också om vi människor faktiskt är gjorda för att få i oss stora mängder kött så gott som dagligen. I all synnerhet som nedbrytningen av kött i tarmen ger restprodukter som kopplats till bland annat hjärt- och kärlsjukdom. Bra protein finns ju i andra former också: baljväxter kombinerade med spannmål, mjölkprodukter, ägg, nötter... En ask kikärter är kanske en bra början på både klimat- och hälsoresan?
Det är alltså dags att göra lite gröna vågen. Dela gärna med er av era vegetariska höjdare! Här kommer en av mina egna favoriter:
Mixa 5 dl kokta kikärter, finhacka en lök och ett par klyftor vitlök. Blanda ner ett ägg. Salta och peppra. Stek biffar. Servera med grön sallad, yogurtsås och tomat-och-persilja-hack.
Snabbmat. Nyttig mat. Klimatsmart mat. As simple as that!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar