8 oktober 2013

Yoga i Provence



Utvilad. Inspirerad. Utmanad. Stärkt till kropp, själ och ande. Nyss hemkommen från en veckas vila och påfyllning kan jag inte låta bli att dela med mej. Ibland händer det nämligen att universums goda krafter samverkar och att verkligheten överträffar ens vildaste förhoppningar.

Den charmerande inramningen var givetvis en bidragande faktor. Tänk "En lanthandel i Provence" - slingriga vägar, en by från medeltiden, soldränkta odlingar. Sprött klingande katolska klockor och sorl från uteserveringar längs bygatan. Ett litet pensionat med vänligaste tänkbara värdinna och fantastisk frukost. En nära vän som resesällskap. Och därtill ett gäng härliga kvinnor med intresse för att både njuta av tillvaron och utvecklas i sin yoga. Samtal om den största glädjen och den största sorgen. Solen, värmen, dofterna som balsam för alla sinnen.

Där, i den lilla byn Plan de la Tour på pensionat l´Amandari, fick jag för en vecka möjlighet att ägna mej enbart åt väsentligheterna. Jag sov djupt och länge. Gick tysta morgonpromenader bland vinodlingarna, olivlundarna och bergen. Tränade fokuserat och lärde mej mer om hatha yogans olika element. Åt både gott och nyttigt. Skrattade mer än jag sammantaget gjort på månader. Och någonstans mitt i allt detta hann kroppen och själen och anden ifatt varandra.

I lugnet och mellanrummet infann sej närvaron. Där landade mina tankar om mej själv och mitt liv just nu. Där blev vardagens konturer skarpare, där insåg jag vilket mitt fundament är. Där kunde jag formulera nygamla insikter om Det Goda Livet. Samt återupptäcka den sköna sköra kombinationen av disciplin och livsnjutande, som blev något att varsamt bära hem som den dyrbaraste tuliainen (ett ord vi också på svenska i Finland använder ungefär i betydelsen hemkomstgåva). Kanske den balansen symboliseras i det armband jag köpte i den lilla affären i byn? Där möts nämligen hälften brunt och svart läder i skimrande silver. Det ska jag bära och minnas människorna, platsen och insikterna.

Kanhända är det absurt att behöva åka långt Bort för att förstå Hemma? Ändå är det något just med perspektivet - att på avstånd förstå saker man är nästan blind för när man knegar runt i vardagens hjulspår. Jag är innerligt tacksam och glad. Merci och namaste, Yoga i Provence!


4 kommentarer:

  1. Vilka vackra ord, kära nyvunna vän! ! Dina ord är så fina! Tack! Kärlek Anna

    SvaraRadera
  2. Kiitos, merci, tack! Dina vackra ord säger allt! /Janica

    SvaraRadera
  3. Det där låter alldeles underbart - att låta själen komma ikapp behöver vi alla.

    SvaraRadera
  4. Härliga ni - så glad att våra vägar korsats! Kropp och själ i balans är kanske grunden till hållbarhet för hela klotet? Nånstans ska man ju börja ;)

    SvaraRadera