28 november 2013

KID-utmaning


Imorgon och/eller på lördag har vi chansen: att ta en brejk i konsumtionsfesten. Det är nämligen Köp Inget Dagen i Finland imorgon och En Köpfri Dag i Sverige och Buy Nothing Day i resten av världen på lördag. Poängen är alltså att vara köpfri i 24 timmar. Nivån väljer du själv: avstår du alla typer av köpande (inklusive mat) eller bara "prylar" - och i så fall vilka?

De senaste åren har jag deltagit genom att hejda mej i köpandet såhär precis lagom inför firandet av första advent. Så ska jag göra också detta år. Det känns gott att inse att adventsstämningen infinner sig minst lika bra ändå. Imorgon tänker jag avstå allt köpande. Jag har planerat lunchlåda, handlat fredagsmyset redan igår och vet att jag inte behöver några smågrejer. Jag ska alltså helt undvika affärer och pengahantering, har jag tänkt. Det är självklart bara en symbolhandling, men faktum är att den har lite av samma effekt som en fasta. Den ger en paus, en distans, ett perspektiv på det vanemässiga köpandet.

KID får mej att reflektera över mina konsumtionsvanor. Den har tidigare år också blivit en gnista för att tänka om när det gäller julfirandet: maten och prylarna och kläderna och allt det där krimskramset reklamen vill övertyga oss om att är väsentligt för att det ska kunna bli en Riktig Jul. Och den har fungerat som en liten oas. En vink om ett liv utan affärer, med tid för annat...

Nu utmanar jag er läsare; vilka är era bästa tips på gratis upplevelser man kan förgylla KID med? Själv har jag tänkt klinka julsånger på piano (har inte hänt senaste tjugo åren) och dricka lite glögg när skymningen faller.

PS. Gå annars gärna in på alaosta.wordpress.com och läs 100+25 ideaa (på finska) och få inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar