7 juni 2014

Solskydd - kemikaliefritt

Kanhända är det nån annan där ute som undrat över bra alternativ när det gäller solskydd? Hur ska man som ljushyllt Nordbo hantera det faktum att man vill fånga så många soliga strålar som möjligt under sommaren och samtidigt undvika att bränna sin vinterbleka hud? Och balansera vetskapen om att malignt melanom ökar kraftigt med insikten om vad vanliga solkrämer är gjorda av?

Ovan ser ni hur jag tänker just nu. Jag äter mycket bär, frukt och grönt, särskilt granatäpple, morötter och tomater, för de skyddande flavonoidernas skull. Betakaroten och lykopen är två av de ämnen som hjälper cellerna att reparera sig, liksom grönt te och kakao. Sedan igår smörjer jag in mej med AM Naturprodukters solcreme med solskyddsfaktor 25. Den är ett alternativ till de konventionella krämerna och innehåller tiosol, en naturlig variant av titandioxid, som även finns i kokosolja och ger skydd mot UV-strålarna. Om tiosol ska jag dock läsa på framöver. Det verkar finnas argument både för och emot, nackdelen verkar vara att partiklarna är så små och eventuellt går in i huden.

Som i alla frågor gäller det väl att använda sunt förnuft. Jag tänker att lagom mycket sol är bäst. Dessutom skyddar jag huden genom solhatt med vida brätten, tunna kläder och genom att undvika stark sol mitt på dagen. Och genom att njuta så mycket jag kan - vem vet, det kanske också är en skyddande faktor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar