3 juni 2015

Mysli!

Mitt i aktivism och arbetsliv slog husmodern i mig till. Jag kände för att göra egen mysli!

Jag äter ju sedan i höstas mestadels glutenfritt (och mår btw otroligt mycket bättre!) och har hela vintern satsat på havregrynsgröt som morgonmål. Nu när det lutar åt sommar vill jag dock ha något lättare och vad är väl då bättre än att göra egen mysli?! Butikshyllorna svämmar över av sockerstinna mysliförpackningar (tjugo procent socker är ingen ovanlighet) och de ekologiska alternativen är sällan bättre, tyvärr. Dessutom är de vanligen både importerade och rätt dyra...

Vad jag gjorde nu var att jag blandade 5 dl havregryn, 1 dl linfrön, 1 dl kokosflingor och lite hackad mandel. Samtliga eko. Sedan strödde jag en matsked farin över. Jag hällde på ett par matskedar ekologisk lokalproducerad rypsolja blandat med en deciliter vatten och kramade ihop det hela. Rostade 20 minuter på en plåt i 175 grader. Och tillsatte en näve torkade tranbär. Hällde upp i min groddningsburk, som har lock med nät, vilket gör att myslin håller sig torr och krispig.

Voila! Nu har vi en lagom sats för den närmaste veckans morgnar. Och utgående från principen "man tager vad man haver" blir det sedan trevlig variation i mysliburken. Nästa sats kanske smakar bovete och kanel... Eller blåbär och vanilj... Absolut vardagslyx!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar