8 juni 2015

Rabarbersaft

På vår gård växer en underbar rabarber. Det är förmodligen av någon urgammal sort, någon av dem som var vanliga på den österbottniska landsbygden under förra seklet. Jag antar att min fammo hade den med sig när familjen flyttade in till stan. Det är i varje fall en seg och livskraftig sort. Den prunkar från år till år, trots att den aldrig någonsin får extra vatten eller näring. Bortglömd och undanskymd, men fantastiskt god!

Just nu är det verkligen rabarbertider. Det gäller att ta vara på den medan stjälkarna är fräscha och fina. Göra kräm och sylt och pajer. Igår gjorde jag själv världens mest lättgjorda rabarbersaft: Jag sköljde och skar 1 kg rabarber i småbitar. Kokade i 15 minuter i 1,5 l vatten. Silade av saften och kokade upp med 4 dl socker och saften av en pressad citron. Sen hällde jag upp saften på återvunna flaskor, lät svalna något innan jag skruvade på korkarna och ställde i kylen.

Nu har vi tre liter somrig saft att njuta av - och samtidigt drömma om varmare och soligare dagar!

PS. Saften spädes ungefär 1:2 och har förstås begränsad hållbarhet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar