18 maj 2016

Orden och jorden - igen!

Kulet och mulet väder, men vårkänslor ändå!

Idag tog vi oss nämligen tid att plantera ut lite växter på friland. Det är förstås i tidigaste laget, men vi chansar. Går det som vi hoppas har vi en hel del egna pumpor, squash och frilandsgurka att skörda redan i juli...

I växthuset har tomaterna och basilikan huserat i ett par veckor redan. De har rotat sig jättefint, men skulle nog behöva mer värme för att riktigt ta fart. Basilikan och mangolden är på gång och några potatisblad börjar kika fram i min improviserade varmbänk. Snart ska vi sätta också gurkplantor och paprikaplantor i växthuset. Det får bli köpeplantor eftersom vi inte riktigt var ute i tid med den sådden.

Växthuset är ju ännu under arbete. Inom kort borde vi få till ett golv av betongplattor, som hjälper till att magasinera värme och jämna ut temperaturskillnaderna mellan dag och natt. Plus hindra ogräset att slå rot, förstås. Och sedan grunnar vi på om vi ska ha någon form av kanter mellan golv och odlingsbänkar - och i så fall i vilken form.

På det hela taget är det i varje fall väldigt välgörande med lite odling som motvikt till det akademiska livet. Tankarna klarnar när händerna arbetar, det är vilsamt för sinnena med spirande grönska, fågelsång och doft av jord och duggregn. Jag har skrivit om odlandets välsignelser förr och jag upprepar mig: orden och jorden - båda lika viktiga för att jag ska känna mig som en hel människa!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar