21 maj 2016

Ekologisk bubbelkväll

Häromsistens hade vi ekomarthor vår traditionsenliga vårfest. Vårt motto är ju att kombinera ekotänk med vardagslyx och vi brukar dra lite extra på lyxfaktorn när vi samlas till vårfest. Den här gången ordnade vi knytkalas och bubbelprovning. Jag räknade just ut att vi varit veksamma i 6 år nu och det är ju verkligen värt att fira!

Sedan starten 2010 har antalet medlemmar gått från ett dussin till cirka 50. Vi har hunnit med en massa olika aktiviteter, allt från att göra eget shampoo till att engagera oss i mathjälp. Det jag uppskattar mest är att vi är en så brokig skara - i vår krets finns rum för att leva ekoreko på rätt många olika sätt. Och det är inga pekpinnar inblandade. Jag tror att det är en av orsakerna till att alla hittar sin egen tråd i verksamheten.

Nåja, nu var det alltså ekologisk bubbelkväll. I hyllan på ALKO finns numera glädjande stort utbud av ekologiska bubblor. Vi fick hjälp att välja ut några sorter i prisklassen 10-15 € per flaska och ordnade en liten provning. Vi hade också med en alkoholfri variant, som tyvärr inte föll mig i smaken, eftersom den smakade mest av grape och socker. För egen del dricker jag lika gärna en vanlig pommac...

Jag är inte särskilt kräsen när det kommer till riktigt festliga drycker. Lite förkärlek har jag dock för det italienska och min favorit blev faktiskt den italienska proseccon Pizzolaro Stefany. Den är lätt och rätt sprallig i smaken. Jag gillar att den är mer åt det torra hållet. Och att den kommer från ett vinhus som varit verksam i fem generationer och odlat vin enligt ekologiska principer sedan 1985!

Tyvärr har också ekologisk vinproduktion sina grumliga sidor. Ekologisk odling av druvorna verkar vara en sak och själva framställningen en annan. För min del väger det ändå tungt att man i stället för kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel använder mer naturliga ämnen, tex kopparsulfat och svavel för att hantera skadedjur. Men precis som med andra lyxvaror gäller det ju att inse att eko och hållbarhet är komplexa och relativa begrepp. Transporter, förpackning, arbetsförhållanden och dylikt inverkar förstås på helheten och jag önskar att man småningom kunde utveckla en form av footprint-markering också för den här typen av produkter.

Hursomhelst, vi hade en trevlig kväll med givande samtal och god mat. Än en gång fick jag vatten på min kvarn om gemenskapens betydelse för omställningsprocesser. Kanske fick någon av oss igen inspiration för att införa en hållbar vardagsvana - bubblig eller inte - eller kände tillhörighet till en grupp människor som också vill trampa upp nya stigar.

Bara så ni vet, just nu står det faktiskt en flaska av den där proseccon på kylning i vårt kylskåp... Hållbarhet i livet kan nämligen också vara något så enkelt som att veta när det är läge att bubbla!

PS. För den som undrar: Jag kände tydligen på mej att lejonen skulle fixa hockeysegern nyss ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar