13 december 2016

Lucka 13: samhörighet



Vem hör du samman med?
I vilken gemenskap är du dig själv?
Var känner du dig trygg och levande?

Jag tror att SAMHÖRIGHET är en av de starkaste kraftkällorna när det kommer till inre och yttre hållbarhet. I min bild av samhörigheten behövs inga fejkade fasader eller yttre attribut. Där ryms vi ostajlade och på tvären, långt från konsumtionssamhällets tomt klingande påbud. Långt från kommersialismens glittriga substitut och sövande dövande av ensamhet.

I samhörigheten finns kraft att förändra, att dra åt samma håll. Själv känner jag samhörighet med miljöfolk över hela klotet, lika väl som med mina gröna vänner här hemma. Jag känner samhörighet med alla dem som jobbar för en mera human värld. Jag känner samhörighet med dem som älskar långsamheten och eftertänksamheten. Bland annat.

När Lucia med följe idag sprider sitt budskap över bygden känner jag glädje över att vara del av en liten kultur där det brokiga ändå ryms med. En kultur som ofta vänder sig utåt, som bär frisinne och frimodighet i sin famn. En kultur som värnar om den uråldriga traditionen att bära ljus i mörker.

(Bilden är hämtad från en julfest på mina barns dagis för några år sedan. Tre små lussande vänner i virvlande dans - kanske en av de vackraste formerna av samhörighet en iskall kväll i december...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar