6 december 2016

Lucka 6: glädje

Idag firar vi Finlands 99 självständiga år. Mina tankar går till mina morföräldrar och farföräldrar, som kämpade (hemma och vid fronten) för ett fritt land, för en bättre framtid för sig själva och Finlands folk. Deras berättelser har format mig sedan jag var så liten att jag inte förstod sammanhangen, bara känslan. Berättelserna om rädsla, mod, trötthet och uthållighet. Berättelserna om sorg och ilska, men också lättnad och glädje.

På lappen i min adventskalender står det idag, passande nog, GLÄDJE.

Jag känner glädje över att ha fått leva nära dem som levde genom Finlands två krig. Över att ha fått ta del av deras erfarenheter och livsvisdomar. Glädje över att jag fortfarande hör deras röster inom mig, bara ett ögonblick bort. Glädje över deras omsorger om mig, min syster och mina kusiner, våra föräldrar. Deras förmåga att ge mig och oss alla ett sammanhang, en tillhörighet.

Jag känner glädje över den tillvaro jag fått tillgång till bara genom att födas i det här lilla hörnet av världen. Materiell välfärd, fri utbildning, gratis skolluncher, välförsedda bibliotek, välfyllda moderskapslådor, gratis hälsovård - och allt det andra fina som vi fortfarande åtnjuter som medborgare i detta land, om än de senaste årens politik naggat en del av det goda i kanten. Allt detta som ger mig möjlighet - och skyldighet - att göra gott för andra, både nära och fjärran.

Mest av allt känner jag idag glädje över mina två döttrar och min sambo. Deras kreativitet, livsglädje och ärlighet utmanar och utvecklar mig varje dag. I deras humor, värme och finurlighet, envishet och egensinnighet får jag möta mina bästa och mina sämsta sidor. I den här gemenskapen finns mitt syre.

Ikväll tänder jag traditionsenligt två ljus i köksfönstret. Det ena för hemmet, det andra för - inte bara fosterlandet - utan för fosterjorden. Det andra ljuset lyser ikväll för att vi ska finna modet och uthålligheten att kämpa för att alla på det här klotet ska kunna leva ett gott liv. För att vi alla ska få känna mening och glädje, i det lilla och i det stora.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar