29 november 2012

Köp inget!

Imorgon fredag firas den årliga Köp inget-dagen. Precis lagom inför julkommersen. Jag tänker sympatisera och låta bli att köpa något under 24 timmar. Ett shoppingfritt dygn kan kanske ge utrymme att tänka till när det gäller konsumtionsvanorna. En smula välbehövlig reflektion över vilken roll köpandet spelar i mitt liv för tillfället. Det är igen läge att ställa de tre frågorna:

Hur mycket köper jag?
Vad köper jag?
Varför köper jag?

Genom åren har min egen relation till köpandet faktiskt förändrats. Dels har jag gradvis minskat min konsumtion, dels har jag så sakteliga blivit en mera medveten konsument. Jag låter allt oftare bli att köpa en vara ifall den inte fyller de krav jag ställer. I bästa fall kan jag checka av någon eller flera av faktorerna etiskt, ekologiskt, hållbart och lokalt producerat (beroende på situation och vara, naturligtvis). Det verkar också som om mitt förhållningssätt till själva sakerna håller på att ändras.

Å ena sidan besväras jag numera ofta av mängden prylar i vårt hem - dessa mer eller mindre nödvändiga grejer som ligger i vägen, väntar på att plockas upp, borde sorteras eller föras bort. Prylarna som så lätt kommer i vägen för min tid för gemenskap, min tid för vila, eftertanke eller upplevelser. Länge levde jag i illusionen om att bara jag fann det optimala förvaringssystemet skulle prylproblemet ordna sig. Nu vet jag att det handlar om mindre mängd, snarare än mera system. Minskat köpande är absolut ett steg på vägen.

Å andra sidan är tingen numera också mer värdefulla för mig. Kanske för att de oftare är valda med eftertanke och omsorg, av högre kvalitet och lite färre till antalet. Jag vill omge mig med ting som tilltalar mig, både på ett etiskt och på ett estetiskt sätt. Som inte finns där för att visa vem jag är i fråga om "yttre" status, utan snarare för att påminna mig själv om en form av "inre" status. Som speglar mina värderingar - så långt det nu låter sig göras.

Kanske kunde man börja följa rådet från Klok Anfader: Man ska inte köpa det man behöver, bara det man inte kan vara utan...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar