25 augusti 2013

Ekologisk vardag

Så är vi igång igen. Med dagis, skola, jobb och fritidsaktiviteter. Efter en lyxigt lång semester känns det helt okej att återgå till vardagens rutiner. Så kommer det sej att jag sitter med min tekopp och filosoferar en kväll: Vilka är familjens viktigaste ekologiska vardagsval just nu? Och varför? Här är svaren:

1. Maten. Vi prioriterar lokalproducerat, säsongsbetonat och ekologiskt. Vi odlar lite själva till husbehov. Vi vuxna äter mycket vegetariskt. Vi handlar sällan halvfabrikat, gör enkel mat från grunden, tar ofta matlåda till jobbet, samt komposterar eventuella rester.

2. Kemikalierna. Dem har vi rensat ut och ersatt med ekologiska alternativ och kokosolja för hud och hår. Vi tvättar lättsmutsad tvätt med tvättnötter, städar huset med tallsåpa och diskar med biologiskt nedbrytbart diskmedel.

3. Elförbrukningen och transporterna. Vi har sänkt inomhustemperaturen, installerat luftvärmepump och eldar i kakelugnen. Vi stänger av hemelektronik och släcker lampor där det går. Vi promenerar och cyklar kortare sträckor och låter bilen stå så mycket som möjligt. Åker kollektivt då det går och minimerar antalet utlandsresor med flyg.

4. Konsumtionen. Sakteliga har vi satt den vanemässiga konsumtionen under lupp. Vi strävar till att vara medvetna konsumenter, att minska vårt köpande och att välja hållbara alternativ i stället för slit och släng.

Och kanske tänker nu nån att det är droppar i det oändliga havet. Att några människors vardagsval inte har nån betydelse. Att det är förmätet att tro att det egna ekologiska fotavtrycket spelar någon roll. Och då svarar jag att visst, så kan man också tänka. Men jag väljer att tro att riktningen och strävan är själva poängen. Att varje handling har sitt eget värde. Att just de här vardagshandlingarna ger Mening och Mål i vår familj. Så tänker jag och sippar vidare på mitt ekologiska te medan augustiskymningen sänker sej. Och känner mej alldeles redo att göra nästa hållbara vardagsval.


2 kommentarer:

  1. Kämpa på! Hoppas på fler och fler som tänker så!

    SvaraRadera
  2. tack för supporten, Sabina! jag läser din fina naturligtvis-blogg och ser att du också tänker i dessa banor :) glädje och inspiration!

    SvaraRadera