4 augusti 2013

Goda Grejer

Nu har jag satt igång mitt lilla augustiprojekt: jag ska ladda mej med Goda Grejer inför hösten. Jag har bestämt mej för att börja dagen med antingen en grön juice eller en bärsmoothie. Det tog sin tid att komma till skott, men efter fyra dagar är jag helt såld! Det känns otroligt bra att unna mej dessa energikickar direkt på fastande mage och därigenom boosta immunförsvaret och förse kroppen med dunderdoser av allt från vitaminer och mineraler till klorofyll. Klorofyllet ska ha ett slags detox-effekt, samtidigt som det är inflammationshämmande och stärker immunförsvaret. Och det tackar jag inte nej till!

Varannan morgon mixar jag alltså ihop en juice av grönsaker och vetegräspulver. Jag tager vad jag haver i form av gurka, spenat, selleri, squash, citronsaft, färsk ingefära och annat "grönt". Kör det i mixern till en slät massa och silar genom tesil till en tunn juice. I och för sej kunde man säkert äta den osilade massan också med tanke på de goda fibrerna, men jag gillar inte tuggmotståndet kombinerat med smaken. Kanske är det bara en vanesak? Varannan morgon blir det en smoothie på joghurt, en bit banan och olika färska bär. Den smaken är ju avsevärt mera bekant och gillas utan krumbukter.

Hela proceduren tar mej tio minuter, varav fem går åt till att diska mixern ;) Nu när vi har semester är det ju ingen utmaning att ta mej tiden, men när det är dags att återgå till jobb/skola/dagis hoppas jag ha blivit så inkörd på rutinen att jag fortsätter ändå av bara farten. Och det märkliga är att detta sätt att inleda dagen ger inspiration till att "leva nyttigt" resten av dagen också. På ett väldigt okomplicerat sätt. Jag återkommer längre fram med en rapport om de eventuella upplevda hälsovinsterna. Den som läser får se!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar