24 februari 2012

Grounded

Igårkväll var jag på trädgårdsklubb. Ja, det är precis vad det låter som. Tillsammans med en bunt andra damer kommer jag nämligen under detta år att tillbringa en del av min fria tid på Rosenlundsbacken - i Aspegrens trädgård. Under kunnig handledning ska vi dels göra talkoarbete, dels tillsammans ta hand om en egen liten odlingslott. Vi ska planera, förså/fröså, sköta om och förhoppningsvis sedan också skörda både glädjen och frukten av våra mödor. Den bakomliggande tanken är att lära oss mera om hur en självförsörjande hemmaträdgård kan byggas upp. Och, icke minst: glädjen i "Ti arbeit ilag" (att arbeta tillsammans) för att tala i Lars Huldénska ordalag.

Ute andas jag vår i luften. Den första aningen av takdropp, trots minusgrader och snö och sportlov. Inne drömmer jag redan om kronärtskockor, gurkor, paprikor och tomater. Skissar för mangold, spenat, bönor... Funderar på att testa vad som händer när man påtar ner en rad med kikärter i odlingslådan - kanske kan vi bli självförsörjande för en dag eller två :) Läser på om läkeväxter och tänker att det vore fint att odla en eller annan ört som lyfter utvakade och utmattade småbarnsmammor i karriären till nya höjder.

Jag är övertygad om att odlandet för min del är rena rama terapin. Samtidigt som trädgårdsdrömmarna spirar och handen rör sej över skissblocket får själen ny fart. Det ligger  en djup symbolik i detta med att så och skörda, att livet kommer och går, att allt är cykliskt. När jag påtar ner frön och skolar om, när jag härdar växter för utelivet, gräver land eller rensar ogräs rotar jag mej själv igen. Jag landar med fötterna och händerna i myllan efter timmar av intellektuellt arbete och blir grounded, som det så fint heter.

Lära och leva. Det är liksom själva poängen. För att växa behöver de frön vi sådde igår lagom mycket av mörker och ljus, värme och kyla. Kanske är det så med oss människor också? För att växa till oss behöver vi både regn och solsken, varma dagar och kalla. Och, som min doppräst en gång sa: "Vi behöver ha huvudet i himlen och fötterna på jorden".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar