3 februari 2012

VAB-dag

Häromdagen nåddes vi av vintervirus... Inga trevliga gäster - småfolket var heldäckade i ett dygn med hög feber och skrällhosta och snörvlar nu ikapp för president och fosterland. Dock verkar det hela vara en ganska snabbt övergående sort: idag orkar de igen kivas om leksaker, tar itu med oändligt kreativa projekt och kommer med olika intressanta synpunkter på tillvaron. Trots att kvicksilvret hålls stadigt kring 25 minus, menar till exempel den Yngre att hon ser ett löv i syrenbusken och att det visst snart är sommar igen. Tala om kreativ visualisering!

Själv känner jag mej mest som en av dedär flygvärdinnorna som med lätt ansträngt leende frågar "Coffee or tea, please?" där jag kryssar fram mellan önskemålen om mat och fika och DVD och sagoböcker, samtidigt som jag passar på att bruka VAB-dagen till att städa lite, tvätta en maskin, läsa någon rad i en bok, sova en tupplur. Småningom ska jag tina upp bilen för en tur ut på landet. Det är dags att avhämta en rejält tilltagen leverans av malet charloiskött från djur uppfödda på ekologiskt foder. En sann vardagslyx och hållbart i flera bemärkelser.

Och jag tänker att denna dagen är God & Blandad. Fiskpinnar och ekologiskt kött. Iskall och bedårande vacker. Välfylld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar