21 februari 2012

Och därimellan kommer fastan

Denna dagen mumsar vi bulle, men i morgon blir det andra bullar. Åtminstone för min del. Jag har nämligen bestämt mej för att iaktta påskfastan. Denna vackra tradition vi har mellan askonsdag och långfredag. Ifjol gjorde jag en lättvariant och avstod så gott jag kunde från socker. Nu känner jag mej redo för en lite större utmaning: jag ska undvika både socker och vitt mjöl.

Nu kanske någon undrar varför. Befogad fråga. Jag ser flera anledningar. Jag vill testa mina gränser lite. Jag vill utmana mej själv att gå från insikt till handling. Jag vill komma bort från en ond cirkel av sötsug, trötthet, viktuppgång och allmän obalans i kroppen. Jag vill prova på att delta i det som generationer gjort före mej: avstått från något för att få något annat. Jag vill också praktisera en del av den kristna tradition jag lever i, skifta fokus för en tid.

Inspirationen fick jag häromveckan genom att läsa om kyrkans ekofasta. På www.ekofasta.fi kan du själv läsa mer om olika alternativa sätt att iaktta en fasta som är bra både för miljön och för dej själv. Kanske vill du också skifta fokus för en tid? Dra ner på onödig konsumtion? Ta dej fram till fots så ofta det går? Oftare kocka vegetariskt? Det finns många vägar till Rom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar