15 februari 2012

Rätt riktning

Jag kan bara inte låta bli - jag måste lägga upp lite glada nyheter...

Min Planet är en sajt med fin och riklig info för den som vill leva mera hållbart. Själv har jag gjort klimatsmartkalkylatorn och fått veta både hur många klot jag gör av med och hur stort mitt ekologiska fotavtryck är, med min nuvarande livsstil. Och dessutom fått en rad goda tips på hur jag kan fortsätta minska min miljöpåverkan genom konkreta vardagshandlingar.

Finast av allt är ändå de sju punkterna om hur vi faktiskt lever allt mer miljövänligt - klicka och läs under "Sju saker som blivit bättre". Enligt artikeln har vi de senaste åren blivit bättre på second hand, köper mer miljösmart mat, cyklar mer, ökar vårt engagemang i miljöfrågor, köper grönare el & värme, reser mera kollektivt och väljer oftare naturlig hudvård. Inte så illa. Visserligen gäller detta Sverige, men jag har en stark känsla av att motsvarande tendens finns också här i Finland.

Självklart finns det ännu mycket att göra. Men ändå: läs och bli inspirerad du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar