20 september 2014

Läkeväxter 2 - citronmeliss

Som ni märker tar jag mig inte tid att skriva så ofta just nu. Jag och familjen ägnar oss åt skörd istället. Plockar, samlar, syltar, saftar och torkar. Lägger upp förråden inför vintern. Bär och frukt är mest aktuella just nu, men även några kryddväxter. Vi har också haft en hyfsad odlingssäsong och får en fin skörd av potatis, morötter, palsternacka, bönor, squash och grönkål. Som vanligt känner jag mig rik och lyckligt lottad: allt detta får jag ta tillvara!

Till kvällarna söker jag sedan lugn och ro efter dagens aktiviteter. Ofta genom att dricka en kopp te på blad av citronmeliss (även kallad hjärtansfröjd eller bisuga).


Citronmelissen har jag tidigare använt mest för att få en fräsch smak på drycker och ibland som dekoration av tårtor. Först detta år har jag upptäckt och lärt mig mer om citronmelissens läkande egenskaper. Att växten kallas hjärtansfröjd har kanske sin orsak i att den är stärkande för hjärtat, ger starka kranskärl och sänker blodtrycket och pulsen. Därtill är den lugnande, förbättrar sömnen och stillar oro. Eftersom den är kramplösande för glatt muskulatur är den också bra för magsmältningen. Enligt mina handböcker är den även antibakteriell och kan därför ingå i salvor som lindrar hudbesvär.

Citronmelissen kommer förstås bäst till sin rätt när den används färsk. Den är god att hacka ner i sallad, att brygga te på eller att ha i ett fotbad. När den torkas försvinner både en del av smaken och de läkande egenskaperna. Jag har i alla fall tagit tillvara en del och torkat för att använda i te och avkok nu under hösten. Jag ska även prova att frysa in blad och se hur det funkar. Någon liten del av den eteriska oljan får jag hoppas finns kvar efter förvaringen. För att utvinna den eteriska oljan borde man ha en destillationsapparat och så långt har jag inte kommit - än! Men spännande är det såhär också. Att prova mig fram och lära mig mera och fascineras av hur mycket och hur vist naturen har ordnat allt. Också det är en fröjd för hjärtat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar