2 september 2014

Plastfri september

Såg häromdagen ett inlägg på Facebook om "Plastfri september" (Muoviton syyskuu) och kan inte låta bli att ta upp tråden. Den liksom snurrar sig fast och känns alltför angelägen för att viftas bort. Kalla fakta är att vi bokstavligen håller på att drunkna i plast.

 
I världshaven flyter stora bälten av plastskräp. I Nordsjön har sjöfåglar i medeltal 40 plastbitar i magen. I barnrummen släpper plasterna ifrån sig massor av skadliga ämnen, som kan vara hormonstörande och allergena. Plastpartiklarna ställer alltså till det för oss, skadar både människor och natur på lång sikt. Dessutom är plast både kostsamt att framställa, själva processen har stor miljöpåverkan och sen bryts den ju ner oerhört långsamt. Och här i Jakobstadstrakten finns ingen plaståtervinning överhuvudtaget, utan all plast går till förbränning, vilket känns absurt med tanke på hur resurskrävande den varit att tillverka.

I min lilla vardagsvärld störs jag ändå mest av att plast är ett material utan känsla. Det kan inte på långa vägar mäta sig med trä, metall eller tyg. Fast min relation till plast ambivalent. Jag inser att den faktiskt behövs ibland. Den är vettig att använda i vissa situationer, som när jag fryser in bröd, bär och saft. Men jag störs av hur plasten med sina kemikalier invaderar vårt hem och vår vardag och skulle faktiskt hellre slippa.

Nu har jag som föresats att under september månad delta i plastfri september-kampanjen och ta några relativt enkla steg mot ett aningen plastfriare liv:

1) handla i tygkasse eller korg - största utmaningen blir antagligen att undvika frukt- och grönsakspåsarna, men ett tips för det ska jag skriva mer om inom kort
2) skaffa ett par snygga rostfria matlådor och en rostfri burk för soppluncher
3) gå på loppis för att söka snygga rostfria bunkar som ska få ersätta mina åldrande fula degbunkar i plast

Härmed utmanar jag också dig att göra din september lite mera plastfri - och kommentera gärna med ditt bästa tips för ett plastfriare liv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar