3 september 2014

Morgonkick!

Nu när många av oss är tillbaka i vardagsrutinerna vill jag slå ett litet slag för gröna morgonsmoothies.

Mitt intresse för dem väcktes tack vare en Mycket God Vän och några böcker om raw food, som jag läste i samband med att jag var utmattad för några år sedan. Jag var urtrött och hängig. Sömnbrist och stress hade slitit hårt på mina reserver och jag hade låga värden av flera viktiga mineraler. Under en period tog jag kosttillskott, men kände snart att jag ville hitta ett naturligare sätt att ladda mina förråd. En kombination av insikter ledde mig fram till att dricka gröna smoothies på fastande mage.

Dels är dessa smoothies sprängfyllda med bra näring, dels är de lätta för kroppen att ta upp, dels är de relativt lättgjorda. Enda minuset är ljudet från mixern! I mina smoothies blandar jag oftast zucchini eller gurka, päron eller äpple, citronsaft, grönkål eller spenat, ibland broccoli. Jag tärnar de grova ingredienserna och mixar alltihop en minut ungefär. Sen späder jag med vatten till önskad konsistens och toppar med spirulinapulver eller dylikt. För lite mera sting -och i förkylningstider -kan man ha i lite färsk ingefära.

Pröva och se vad som händer - kanske bli du en liten piggelin, du med!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar