26 mars 2015

Bortom Hybris!

Min sambo sysslar just nu med ett konstprojekt på temat hållbarhet. Superintressant och otroligt viktigt, tycker förstås jag! Lördagen den 23.5 drar det ihop sig till seminarium och vernissage här i Jakobstad. Om du har vägarna förbi och är inne på hållbarhetsfrågor är detta något för dig!

Seminariet på After Eight bjuder på en hel rad talare med angelägna teman: Göran Ekström talar om djupekologi, Lars Sund om jordens feber, Jaana Erkkilä om tid för gott liv och Björn Forsberg om omställning. Till det läggs ett antal berättelser om hållbart liv med lokal anknytning. För så är det ju; allas våra liv är "glokala" och många små lokala förändringar kan småningom leda till en större global förändring. Under den efterföljande paneldiskussionen finns möjlighet att fråga och tillsammans tänka högt kring en hållbar framtid. Hur vill vi att den ska se ut? Vad kan vi göra - var och en och tillsammans - för att styra upp den i en riktning som håller?

På kvällen blir det vernissage för Simons kommande utställning på galleri GRO i Campus Allegro. Då är det konsten som får tala! Mer ska jag inte avslöja här... Däremot vill jag gärna lyfta konstens roll i hållbarhetsfrågan - konsten kan få oss att stanna upp och lyssna, med hjärtat. Som jag ser det har vi nämligen ingen brist på vetenskaplig information om utmaningarna. Däremot en absurd övertro på förnuftet. Och hos många en brist på djupare känslomässigt engagemang. Kanske kan konsten få oss att bry oss igen? Om miljön, om varandra, om det som ger mening åt livet. Jag tror det!

Jag anar att Bortom Hybris blir en verkligt inspirerande tillställning. Nya impulser, nya människor, nya perspektiv och möjligheter... Mera info hittar du på simonshares och där kan du också anmäla dig till dagen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar