30 augusti 2012

Klädbekymmer

Jag bara måste få ventilera min irritation över ett trivialt litet bekymmer - ett klädbekymmer. Jag tycker varje säsongsbyte är lika utmanande. Jag har så himla svårt att hitta kombinationer av plagg som känns bekväma, snygga, funkar i olika sammanhang - och som dessutom är hållbara i många bemärkelser. Klädbutikerna svämmar ju inte direkt över av långsamt, etiskt och ekologiskt mode.

Igår gjorde jag ett försök att styra upp höstklädseln lite. Under ett par timmar i Vasa mötte jag så gott som bara frågande och/eller besvärade miner hos de biträden jag vågade mig på att närma mig med min undran om ekologiska alternativ... Ända tills jag stegade in på MISIO på Kyrkoesplanaden och åter en gång fick glädjas åt deras vettiga koncept med vintage på kvalitetskläder, skor och accessoarer. Fast om jag (som nu) söker något specifikt blir det ändå svårt. När jag plötsligt faktiskt behöver både ett par blusar, en polo, ett par stövletter och (kanske) en kappa. Några få, men irriterande svårfunna, basplagg.

Visst, jag kan sy om något av det jag har i klädskåpet. Jag kan fynda second hand (om jag tar mig lite mera tid). Jag kanske kan handla över nätet - med lite tur råkar det jag köper i så fall passa. Jag kan i värsta fall ge upp litegrann och tänka att jag helt enkelt bara köper något av bra kvalitet och låter det stanna länge i garderoben istället...

Ändå kan jag inte låta bli att undra: Varför ska det vara så komplicerat? Kan det inte bara finnas en klädkedja som tycker det är självklart att jobba utifrån hållbarhetstanken? När ska det bli självklart att det som bjuds ut till försäljning är rättvist och reko för miljö och människor?

PS. Sen kom jag hem och satte mig framför TV-nyheterna och råkade se ett inslag med Paola Suhonen (hon med IVANA Helsinki) som argumenterade för lokalt mode och tänkte att det kanske finns lite hopp i modesvängen ändå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar