24 augusti 2012

Skördesoppa

Nu växer det så det knakar... Och jag gläder mej åt att kunna hämta middagsmat ur eget land - åtminstone några dagar i veckan!

Inför Veneziansk* bjuder jag på min favoriträtt för tillfället: skördesoppa med de vackraste ekologiska bondbönor man kan tänka sig. Bönor har länge varit en favorit i min trädgård: rosenböna för ögonfröjd, purpurböna för sommarsallader, olika sorters haricot verts att frysa in. Men inget slår den fina bondböna jag fick möjlighet att odla i år! Allt tack vare generösa eko-odlaren Cia i Sundby, som sålde utsädet :)

I en SKÖRDESOPPA tager man vad man haver i landet (eller på torget eller i lokalbutiken):

potatis
morötter
lök
squash
bondbönor

Sedan sköljer man och delar i lagom stora bitar, fräser i lite rypsolja och tillsätter vatten och buljong (jag har hittat en ekologisk variant i pulverform som både smakar bra och saknar tillsatser, från Renee Voltaire). Låter koka en dryg kvart, puttar i bondbönorna som får koka fem-tio minuter och smakar sedan av med örter och kryddor.

En klick creme fraiche, ett gott bröd och lite ost och ett glas ekologiskt rött vin tar skördesoppan till festligare höjder. Särskilt medan augustiskymningen sänker sej och vi firar av sommaren som gått och förbereder oss för hösten!

* Sista lördagen i augusti firas i trakterna runt Jakobstad en så kallad Veneziansk afton med eldar, lyktor, marshaller, ljus och raketer (för den som inte har några dubier angående ekologi och etik i tillverkningen...). Med fördel sker firandet på en sommarstuga, ofta utan el och rinnande vatten. Klädkoden innefattar nästan årligen yllesockor och kofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar