21 september 2012

Bindvävsyoga - jee!

Som ni vet är det högt tempo i mitt arbetsliv just nu. Utöver att jag försöker andas djupare, ägnar jag mej därför åt bindvävsyoga på Yogaways i Jakobstad. En gång per vecka. En och en halv timme. Och det gör verkligt gott!

I bindvävsyogan dröjer man länge i varje position - ett par minuter minst. Det är en lugn träning, som bidrar till att tänja ut både musklerna och de hinnor som omger dem. På så sätt förbättras flödet och omsättningen i hela kroppen. Slagg och spänningar åker ut, lugn och ro åker in. Med hjälp av dynor och filtar stöder man upp kroppen där det behövs, så att avslappningen kan bli total - det ska vara bekvämt och skönt att låta bindväven bli mjuk igen.

När jag ligger där på min yogamatta är det som att kroppen landar i sig själv igen. Tankarna svävar i det vilsamma mellanrummet mellan medvetet och omedvetet. Andningen blir mitt ankare igen. Kroppen får bestämma vad den behöver. Det är som att nolla läget och samtidigt ladda sej själv med ny energi - rena rama självläkningen. Och jag sjunger åter långsamhetens lov!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar