16 september 2012

Nu är goda lakan dyra

det var såhär: jag skulle handla underlakan. gärna ekologiska, gärna bambu eller hampa, gärna rättvisemärkta... och det blev en knepig ekvation att lösa.

först tittade jag runt i affärerna i staden där jag bor. inget napp.

så surfade jag ut på nätet. hade hört att Finlayson har anammat Cradle to cradle-konceptet och det hade dom - men det gällde tillsvidare bara handdukar. vackert så! några genuint ekologiska sängläder hade dom inte. ännu.

jag surfade vidare och fann finska PICCU, som hade underlakan i ekobomull för enkelsängar. sydda i Finland, dessutom. för 39 € per lakan. det var ju alltid något. men till saken hörde att det var dubbelsängens underlakan som skulle uppdateras. jag fick söka vidare. efter ett tag gav jag upp min önskan om lakan i bambu eller hampa. och fann svenska EKOGARDEROBEN och deras utbud av lakan i ekologisk bomull: både smala och breda, för 399 respektive 599 kronor styck. det blev affär!

det är inte så att jag klagar över priset - jag kommer att sova med relativt gott miljösamvete på dessa lakan. men visst är det väl underligt att dom ekologiska är så svåra att luska fram, att dom är ungefär 3 gånger så dyra som "vanliga" lakan och att dom ska fraktas hem till mej i minut - istället för till en affär i parti?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar