30 maj 2014

Festklädstänk

Även om det är regnigt och ruggigt som bara den där ute idag, doftar det sommar i luften. Imorgon är det skolavslutningar, examensfester, studentfester och andra trevligheter. I sommar stundar bröllop och dop och förlovningskalas och andra trevligheter. Och då vill vi ju klä upp oss! Utmaningen r bara att festkläder är sällan gjorda av av eko eller reko material. Så hur kan man då tänka om man vill försöka ta ett hållbart grepp på situationen?

Själv följer jag följande handlingsprogram inför fester:

1. inventerar garderoben och återanvända en gammal klänning
2. kollar med syster och väninnor: har de något att låna ut?
3. checkar second hand-alternativen (i första hand på nätet)
4. köper nytt och väljer naturmaterial (läs linne) och gärna finsktillverkat
5. köper nytt välskräddat som jag vet att jag kommer använda många gånger - inga trendiga slitochsläggrejer alltså...

Till senaste finfesten jag var på blev det i slutligen en ny långklänning, dessvärre varken eko eller reko. I affären velade jag mellan två fina klänningar, varav den ena var "klassisk och min stil och färg" och den andra superfin, men med en för mig ovanlig färg och skärning. Som ni kanske redan luskat ut valde jag den förstnämnda, eftersom jag hoppas kunna använda den länge. Med olika accessoarer får den lite olika uttryck. Med mammas gamla vita festskor, kuvertväska och ärvda pärlor kändes den somrig och vän. Med svarta accessoarer en mörk vinterkväll kommer den att utstråla lite mera dramatik och skärpa.

Festkläder är viktiga. Fest och flärd ger omväxling, bryter och berikar den vanliga vardagslunken. Kanske är fest flärd lite underskattat inom hållbarhetsrörelsen? Borde man försöka beskriva en hållbar flärdfullhet? Säck och aska är väl inte enda alternativet till de glassiga magasinens och konsumtionskulturens bilder. Och kanske skulle festen och flärden kännas ännu bättre om vi dessutom visste att den var hållbar...

Oavsett, till alla som har något att fira de närmaste dagarna: det viktigast är ändå festkänslan - och den sitter som bekant inte i kläderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar