19 augusti 2014

Läkeväxter 1 - ringblomma

I helgen var jag alltså på kurs med Alexandra de Paoli. Kursen var både inspirerande och späckad med kunskap och tips, så nu bara kliar det i mina gröna fingrar!

Under ett par timmar gick Alexandra igenom ett tjugotal av trädgårdens läkeväxter, deras egenskaper och hur de kan användas i förebyggande och/eller botande syfte. Vi fick veta mer om hur vi kan använda vanliga blommor som ros, ringblomma och röd solhatt, men också hur örter som citronmeliss, basilika och mynta kan vara både till nöje och nytta. Många av växterna Alexandra presenterade finns redan nu i min trädgård, men - precis som jag hade hoppats - fick jag också inspiration för att plantera några nya. Röd solhatt och Slåttergubbe är två växter jag absolut vill ha i rabatten nästa sommar!



En blomma jag redan har gott om är ringblomma. Ringblomma kan användas som nyttig dekoration i sallader, bröd och bakverk. Den har också läkande egenskaper och med inspiration från kursen ska jag göra egen ringblomsolja, som jag senare kan använda till en ringblomssalva. Ringblomman (calendula officinalis) är bra för torr hud och eksem. Den är också inflammationshämmande och kan vara bra för både röda babystjärtar och tonårshy med acne.

Till ringblomsoljan har jag nu i torrt och soligt väder plockat ringblommor och fyllt en liten glasburk med kronbladen. Över kronbladen har jag hällt cirka en deciliter ekologisk rypsolja. Nu ska blandningen stå och dra cirka två veckor i vårt köksfönster. Därefter silar jag bort kronbladen. För att tillverka ringblomssalvan behöver jag sedan 25 g bivax, som jag smälter i vattenbad och rör ihop med oljan till en jämn smet. Eventuellt blandar jag också ner några droppar eterisk olja. Sen är det bara att hälla upp på burk och ha för kommande behov. Salvan står sig cirka ett år i rumstemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar