12 december 2011

Klimatglädje

urvattnat eller ej - det blev ett resultat vid toppmötet i Durban! jag hade nästan inte vågat hoppas. men nu känns det som att det faktiskt finns en chans att vända skutan. att Durban kan få bli en efterlängtad vändpunkt i arbetet för att (kanske, kanske) klara målet med max 2 graders uppvärmning. jag vet såklart att det borde till mer kraftfulla åtgärder och en mycket strikt vägkarta, att 2 grader kanske redan är för mycket, att vi redan riskerar vara påväg mot 4 grader, att effekterna av våra utsläpp ändå kommer att eka långt in i framtiden. men ändå...

kan jag bara för en stund få vara så naiv att jag tror att förnuftet ibland segrar över girigheten? att ansvaret för kommande generationers livsmöjligheter väger tyngre än den egna aktieportföljen? att ett internationellt beslut gör att så kallat vanligt folk känner sig mer motiverade att själva bidra genom vardagshandlingar? jag vill tro det.

och jag säjer som John Lennon: Imagine!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar